Het IK IK IK kind

Het IK IK IK kind

Stef zit in zijn IK, IK fase (voornamelijk gericht op de behoefte zijn eigen zijn) je vind dit ook terug in zijn communicatie; Ik heb dorst, ik wil nog een koekje… het ‘ik wil’ benoemen gaat verder dan een taalkundig dingetje, zijn behoeften zijn Ik gericht en hij wil zijn behoeften vervuld zien. Zijn moeder heeft contact met mij opgenomen omdat Stef als jongste van drie kinderen in een hoge mate met zichzelf druk is en moeder het gevoel heeft dat ze niet goed weet hoe dit gedrag te draaien bij Stef.

Na een sessie en een kijkje bij Stef thuis is mijn uitleg;
Je houding als ouder en jouw (gedachte) patronen zijn hier meer dan van belang. Als je als ouder uitstraalt dat je bang bent dat je kind tekort komt zal dit de IK gedachte voeden. Je kind mag zich tekort gedaan voelen en meer willen, dat is opvoeden en leren dat je soms niet alles krijgt wat je wenst. Ook daar groeit je kind van… Oorzaak van deze ontwikkeling kan verwaarlozing zijn of juist te veel de behoefte van je kind invullen zodat je kind “beperkt” wordt in het verder groeien dan zijn eigen behoefte.

Hoe kun je zijn zelfstandigheid vergroten?

Door praktische stappen te maken zoals; Stef zelf zijn brood laten smeren, zelf op te laten ruimen en nog een stap verder, en deze is van wezenlijk belang, hem dingen voor JOU te laten doen. Vraag Stef jouw schoenen te pakken en jouw bord van de tafel te ruimen. Limonade voor je te maken en de riem van de hond te pakken als deze uitgelaten moet worden. Laat hem ook voor jou een boterham smeren! Vindt hij vast leuk en hij groeit in zijn zelfvertrouwen. Communicatie zowel verbaal als non-verbaal moeten in deze congruent zijn. Zo niet heeft het geen effect, kinderen zijn afgestudeerd in hoe jou te peilen. En prikken dwars door jou heen, sta dus achter wat je zegt verbaal en in houding (non-verbaal).

Communicatie uitbreiden…. Bij kinderen zoals Stef heb je snel de neiging om hem te ‘helpen” met antwoorden. Voorbeeld; Stef wat wil je kijken? Stef geeft (nog) geen antwoord, dan zeg je al snel; Cars of De gelaarsde kat? Wacht tot hij zelf het antwoord geeft en help hem niet te veel. Dit geeft onderbewust een boodschap af; dit duurt te lang ik maak wel keuzes voor je. Laat Stef praten en moeite doen dat maakt hem zelfstandiger.

Kinderen kunnen vaak meer dan je zelf denkt. De uitdaging is om kinderen hun eigen kracht te laten ontwikkelen zodat zij minder afhankelijk worden.